Enmanslyx!

Detta står på min meny för att skapa lite enmanslyx. En otroligt lyxig middag som består av handskalade räkor, krabbklor, grönsallad, aioli och en västerbottenostpaj. För att det ska kännas som riktig enmanslyx så gör pajen i en lite form så att det inte känns som du gjort paj till en hel familj som inte dyker upp :)

Receptet nedan är för 1 person och passar perfekt i denna pajformen

Västerbottenostpaj 200 grader

Knåda ihop ca 30 gram smör med ca 1,25 dl vetemjöl
(eller ta lite vetemjöl och lite rågsikt). Tillsätt max 1
msk vatten. Degen ska bli lite halvt smulig. Om inte
så tillsätt mer mjöl. Tyck ut i pajformen.

Blanda ihop 1/2 burk creame fraiche med 1 ägg och
ca 1 dl riven västebottenost. Salta och vitpeppra lite.
Häll i smeten i pajformen. In i ugnen tills den är klar
ca 20 min.

Och så kanske man måste ta ett glas rödvin. Och det som självklart står på menyn är bra musik. Favorit för att skapa lyx är Tony Bennetts skiva som heter "Duets, An American Classic". Helt underbar! Jazz när den är som allra bäst. Perfekt middagsmusic. Tända ljus!! Inte glömma tända ljus och självklart tända kristallkronan i taket! O va massa lyx!
Nu kan jag bara gå o lyxa på hela kvällen :)



O efter middagen blir det självklart Ben & Jerrys och soffan!


Kommentarer
Postat av: Tove

Enmanslyx var jag expert på när jag bodde själv. Det kan vara sååå skönt faktiskt att få sitta å gona sig själv men nått smarrigt å bara vara :) ibland iaf =)

2011-02-05 @ 10:30:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0