Min rotmos

Eller rättare sagt, kanske jag ska erkänna, att det ursprungligen är mammas recept på rotmos. Jag ÄLSKAR rotmos, i alla fall rotmos gjord på mammas recept. Felet jag tror många gör är att man tar på tok för mycket potatis i förhållande till kålrot och morötter vilket resulterar i att det istället smakar potatismos med morotssmak. Inte så gott.

Mitt recept (mammas):

Lika delar av potatis, kålrot och morötter. Alltså 33% potatis, 33% kålrot osv. Mängden av varje avgörs självklart hur många man är som ska äta. Om man gör riktig rotmos ska rotfrukterna igentligen koka i skinkspad. Men hur ofta har man de hemma? Koka i vatten och släng i en eller två bulongtärningar/flytande buljong. Helst köttbuljong. Koka tills rotfrukterna är mjuka. Ett tips är att dela rotfrukterna ganska smått, så blir de snabbt mjuka.



Häll av rotfrukerna när de är klara men spara någon matsked av buljonen i kastrullen. Är man osäker på mängden buljong som ska vara kvar kan man hälla av lite buljong i ett glas bredvid. När man sen stampar mosen kan man spä med buljong till rätt konsistens, ganska lös. Krydda med lite smör, salt, vitpeppar och jonnys senap (den är lite sötstark). KLART! O så  lövtunn knaprig falukorv till det.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0