Är vi verkligen så friska?

Autism... mmm det är ett laddat ord för många och ett stort frågetecken för andra, både och för det flesta. Har fasnat framför en dokumentär på ettan... hästpojken. Jag mår lite dåligt och får ont i magen, samtidigt som jag inte kan sluta titta och förundras över föräldrarnas styrka! Av en slump upptäcker det att deras sons beteende förändras helt när han är i närheten av hästar. Det åker till Mongoliet..för att heala sin son, eller i alla fall försöka. Det gör allt. Det är mitt ute i ingenstans med mongolierna och renfolkets shamaner. Helt galet och otroligt fascinerande.



Man forskar för fullt på sjukdomen och en teori är att det är miljögifter som påverkar celler i hjärnan i ett tidigt stadie på barnet och att det är redan känsliga individer där sjukdomen faktiskt bryter ut. Jag vet inte vad jag ska säga... jag blir bara så rädd att jag själv ska få ett sjukt barn. Jag vet inte om jag skull ha styrkan att gå igenom det. Men samtidigt tror jag på människan. Jag tror att vi är kapabla att göra precis vad som helst, om vi bra tror på oss själva. När dokumentären är slut har jag gråtit en skvätt och känner mig.... ja vet inte, de känns som att jag har så mycket kärlek att ge. Jag känner en otroligt stor vördnad till de föräldrar som har sjuka barn. O så känner jag en otrolig tacksamhet över att jag är "frisk". 

Har du möjlighet så se dokumentären, den går i svt 1 i repris den 9:onde juli.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0