Kladdekaga

I eftermiddag får jag besök av Line och hennes Moa och till dessa sötnosar måste man bjuda på något sött. Och då passar denna kladdkakan perfekt.
Här kommer ett superduper recept på en kladdkaka som är fantastiskt god. Denna är inte så "smetig" i koncistensen utan är mer som en seg marängig kolakaka där kanterna är lite knäckiga. Receptet är superenkelt. Du smälter smöret och blandar alla ingredienser i kastrullen. Den gräddas i 175 grader. Jag brukar smöra formen och sen ströa med kokos. Servera med vaniljkesella, grädde eller glass.



För dem som inte ser texten så behöver du:
100 g smör
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl socker

Smält smöret i en kastrull och blanda sedan in resten av ingredienserna. Blanda i äggen på slutet så att det inte
koagulerar i smöret. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 min i 175 grader. (Jag gräddade min i 28 min idag, den blir inte god om den blir för torr).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0