Italiensk paj med salami

Idag har M gjort en galet god paj till middag. Det var den jag nämnde lite kort innan. Den heter Italiensk paj med salami och den innehåller bla marinerade kronärtskockor, grillad paprika, västerbottenost och parmesanost. Var väldigt skeptiskt då pajen är vegitarisk (om man bortser från salamiskivorna som man äter vid sidan om). Men oj så fel jag hade.
Denna  är helt klart min nya favorit och får




I receptet ska man lägga grönsalladen ovanpå pajen när den är färdiggräddad. Det gjorde inte vi. För det första måste jag ha MYCKE sallad till paj. O dessutom gillar vi båda en vinegrette  över salladen.

Min vinegrette:
ca 1/2 dl rapsolja
ca 1 1/2 msk vinäger (du kan minska eller öka beroende på hur skarp du vill att den ska bli)
Måtten ovan är ca. då jag inte är någon kock och lagar mat på känsla. Mängden olja och vinegrett ska se ut som ett ägg, där oljan representerar äggvitan och vinägern äggulan. Då är det ungefär rätt i förhållande till varandra.

Sedan tillsätter jag ca 1/2 tsk italiensk salladskrydda, ca 1/2 tsk aromat (alternativt  hälften lölpulver och hälften salt) samt ca 1 krm citronpeppar och en nypa socker. Vispa ihop och häll över salladen. Mumma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0