Löpträning

Ett tips till dig som vill komma igång med löpträningen.

Om du springer själv: spring i intervaller, om det är trögt i början. Klocka dig själv och börja med att gå. Värm upp med att gå i 5 min, börja så smått springa i 2 min och sen gå i 3 min etc. Fortsätt göra så i 20 min. Avsluta med nervarning i 5 min. Allt eftersom du känner dig starkare så ökar du löptiden och minskar gåtiden. Öka inte löptiden för fort, då är det lätt att du tar ut dig på för kort tid och tröttnar. Fortsätt med detta så kommer du inom några veckor kunna springa i 30 min i ett svep.

Om du springer med en partner: så gör samma som ovan, fast ta med er en cykel och varva med att springa och att cykla. Det håller uppe pulsen och är roligare. En annan fördel med att ta med sig en cykel om man är två är att det inte gör något om den ena springer fortare än den andra. Man hamnar liksom inte på efterkälken, man cyklar bara fortare :)

Jag och M sprang idag, och vi varvade med cykel. Jag springer mycket långsammare än M så det var ett bra knep att ta till.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0