En date med Vasa

Vilket sjukt stort skepp! Och vilket ruggigt intressant museum. Gillar man historia så besök vasa museet. Jag har visserligen varit där förrut, men det var när jag var tolv. Och hur mycket kommer man ihåg efter det besöket? Inget.  Men de första jag tänkte på när jag såg skeppet var (bortsett från att det var mycket större än jag trodde,) "inte så konstigt att det tippade". Det är ju gigantiskt högt och väldigt smalt. Läste också att det var alldeles för lite barlast (sten) i botten på båten så den var alldeles för lätt. Det i kombination med att den gungade när vinden tog tag i seglet så kanon hålen på sidan av skeppet tog in vatten, maaaassa vatten. Jag är ingen ingenjör, men nog var man väl smartare än så på den tiden. De kunde man väl bekripa att det aldrig skulle gå???

De har lyckats återskapa vissa besättningsmän och kvinner efter de skelett man hittade. Galet bra gjort. Gick man tillräckligt när kändes de som en riktig människa som tittade på en...läskigt.

Bilderna gör inte skeppets storlek någon rättvisa, tyvärr. Det är gigantsikt!


















Kommentarer
Postat av: Tove

synd på en snygg skuta ;)

2012-05-06 @ 16:19:21
URL: http://freedom2love.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0