Spontanmys!

Idag ville jag verkligen inte gå hem o ställa mig vid spisen. Så M kom o mötte mig i stan o nu fördriver vi kvalitetstid på restaurang istället. Mycket roligare! Vi pratar om allt ifrån att vi inte bestämt vilket efternamn vi ska ha (fortfarande) o vart vi ska bo o hur många barn vi ska ha. Mycket viktiga frågor.

Direktleverans

Anna gulliga dig. Fick grönsaker härom dagen som hon odlat själv. La upp det på ett fat i köket för de var så fina och titta på. Nu har jag haft ett dygn på mig att fundera på vad jag ska göra för gott med grönsakerna. Idag tog jag lite bönor (de lila) och en squash (den gula) och gjorde lite pytt!

Hackade upp lite squash (funkar skitbra som substitut för potatis), lök och bitar av en färdig grillad kyckling som fanns i frysen. Stek tillsammans med bönor och soyabönor i lite olja och krydda med paprikapulver, salt, vitpeppar, chilipulver och liiiiite grillkrydda. Det blev supergott. Och så stekt ägg o maaaaassa rödbetor till! Mycket godare än färdigköpt pytt och sjukt mycket nyttigare! MUMS!

På hjul!

Nu har jag övat rollerblades! Det gick ganska bra. Är livrädd för att göra illa mig så jag hade full mundering på mig i form av knäskydd, handledsskydd, armbågsskydd o hjälm. Tror jag blivit skadad av mitt arbete för skulle jag inte se så löjlig ut hade jag kunnat spänna fast en kudde på rumpan också. Eller varför inte ha på sig både nackkrage o cykelhjälm när man kör bil? Det känns tryggt haha.

Verkar inte så nöjd när jag märker att mitt balanserande fångas på bild, men det bjuder jag på.

Färsbiffar med blomkålsmos

Vi provade att laga mat efter ett recept som vi hittade i det senaste nr av Buffé. Färsbiffar, blomkålsmos och råpicklade grönsaker. Blomkålsmos är ett alternativ till potatismos. Rätten är glutenfri vilket passar mig perfekt då jag försöker mig på en alternativ kost. Mycket gott!

Färsbiffar: 500 g blandfärs (vi tog nötfärs),3/4 dl havregryn,1 dl mjölk,1 tsk salt,1 krm vitpeppar,1/2 gul lök,
1 ägg,1 msk smör att steka biffarna i. Låt havregryn, mjölk, salt och vitpeppar svälla i ca 10 min. Blanda sedan i köttfärsen och den hackade löken. Rulla till biffar.

Blomkålsmos: 1 blomkålshuvud (à ca 750 g), 2 dl crème fraiche, 3/4 tsk salt, 1 krm peppar.Bryt huvudet i små buketter, koka tills buketterna blivit mjuka och häll av vattnet. Mixa med creme fraiche och krydda med salt och peppar.

Råpicklade grönsaker: 250 g blomkål,1/4 gurka, 1/2 knippe rädisor, 1/2 dl vitvinsvinäger, 1 dl socker, 2 dl vatten, 2 msk finskuren dill. Skär blomkålen till små buketter, dela gurkan på längden, kärna ur den och dela i smala skivor, dela rädisorna i smala skivor. Blanda vinäger, socker och vatten. Rör tills sockret har löst sig. Blanda samman allt inkl. dill och låt stå i 15 min. Rör runt då och då.

Två M på besök

Mamma och min lillasyster var på besök i veckan som varit. Alltid lika mysigt när de kommer o hälsar på, vi ses ju så sällan!

Gullegris

Grannen har gått och blivit med valp. En ur söt boxer valp som är av en försiktig natur. Ganska lugn och vaksam. Fast hans obotliga nyfikenhet gör att han mer än gärna sticker ut huvudet igenom staketet för att se vilka som passerar förbi. Jag passade på att ta mig ett tjuvnyp

RHODOS!

Vilken vecka vi haft! Varmt, varmt och åter varmt. Gör vi om resan kommer vi inte åka dit i deras varmaste månad, det är en sak som är säker. Men havet var skönt, 27 grader i vattnet! Man ville inte kliva upp. Vi bodde på ett hotell som heter Sirene beach hotell som ligger 2 km söder om Rhodos stad. I skuggan var det 34 grader och i solen ca 10 grader mer. Fem dagar av sju låg vi på stranden mellan 10-17 och nej, vi brände oss inte. E man bara noga med solskyddet, som i vårt fall var 50 så går de fint. O fin färg fick vi!

Vi besökte Rhodos stad två kvällar för att strosa runt i gamla Rhodos stad och käka gottis på restaurang. Vi åkte även med en badbåt som tog oss till öskusten för 5 olika badstopp. Riktigt härligt och på vissa ställen badade vi från båten. 15 meter ner till botten och vattnet var kristallklart så du såg hela vägen ner!
Och så åkte vi med en waterhoppers. Det var riktigt roligt. Första gången för mig att prova dyka med tuber! Riktigt roligt och riktigt nervöst men det gick fint. Var lättare än jag trott och riktigt mysigt. Det ingick två dyk i utflykten och vi var nere o snurrade på 5 meters djup. KUL!