Färsbiffar med blomkålsmos

Vi provade att laga mat efter ett recept som vi hittade i det senaste nr av Buffé. Färsbiffar, blomkålsmos och råpicklade grönsaker. Blomkålsmos är ett alternativ till potatismos. Rätten är glutenfri vilket passar mig perfekt då jag försöker mig på en alternativ kost. Mycket gott!
 
Färsbiffar: 500 g blandfärs (vi tog nötfärs),3/4 dl havregryn,1 dl mjölk,1 tsk salt,1 krm vitpeppar,1/2 gul lök,
1 ägg,1 msk smör att steka biffarna i. Låt havregryn, mjölk, salt och vitpeppar svälla i ca 10 min. Blanda sedan i köttfärsen och den hackade löken. Rulla till biffar.

Blomkålsmos: 1 blomkålshuvud (à ca 750 g), 2 dl crème fraiche, 3/4 tsk salt, 1 krm peppar.Bryt huvudet i små buketter, koka tills buketterna blivit mjuka och häll av vattnet. Mixa med creme fraiche och krydda med salt och peppar.

Råpicklade grönsaker: 250 g blomkål,1/4 gurka, 1/2 knippe rädisor, 1/2 dl vitvinsvinäger, 1 dl socker, 2 dl vatten, 2 msk finskuren dill. Skär blomkålen till små buketter, dela gurkan på längden, kärna ur den och dela i smala skivor, dela rädisorna i smala skivor. Blanda vinäger, socker och vatten. Rör tills sockret har löst sig. Blanda samman allt inkl. dill och låt stå i 15 min. Rör runt då och då.

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0