En ny nyans

Tänk att det skulle krävas en kommande försäljning av lägenheten för att man skulle få tummen ur och ändra nyans på bänkskivan i köket. Jag har hela tiden tyckt att skivan är alldeles för gul. Då köket är relativt ljust ville jag fortsätta i den nyansen. Så för att få bort gammal oljad (eller lackad, jag är osäker) yta så köpte jag en produkt som heter Nitor färgbort. Jag var väldigt skeptiskt måste jag säga men efter 20 minuters verkan på ytan gick de lätt att skrapa bort alla gamla färgrester med en spakelspade.


Den gula färgen är som bänkskivan såg ut innan. Efter "färgbort" och avskrav med spackelspaden kom man ner till bart trä. Det gick jättelätt. Sen torkade man bara av det med en blöt trasa.








Efter färgbort blev ytan rätt så skrovlig. Några tag med slip papper...




...o sen på med en oljebaserad bets med vit ton. Den gnuggade jag in med en tygtrasa.




Och därefter på med hårdvax olja. Den gör att ytan blir sidenmatt och slittålig (funkar lika bra till golv så den är riktigt tålig).
Det var svårt att fånga den ljusa färgen på bild, men det blev himla fint när de var klart.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0