Forskning och fundering

I cirka ett år har vi varit ganska säkra på att vi ska heta Ersarve i efternamn som gift par, ett namn efter Mikaels fars kusin. I samband med bröllopet valde vi att behålla våra efternamn. Mest för att det inte skulle bli krångel med vår bröllopsresa och passet. Nu när vi kommit hem och allt börjar lugna ner sig är det dags att göra själva namnbytet.... men nu har vi börjat tveka. Vi är helt enkelt inte lika säkra längre.
Tveksamheten har dykt upp i samband med att vi har fått nys om två gamla släktnamn, namn som innan varit helt okända för oss. Det ena är på min sida av famiiljen, rättare sagt på min farfars sida. Efternamnet är Brixen och detta hette min farfars far i efternamn. Det andra namnet finns på Mikaels sida av släkten, rättare sagt på Mikaels farmors sida. Det namnet är Horneus.

Båda namnen är minst 3 generationer bort, det får max vara 4 generationer bort för att man ska få ansöka om namnbyte via patent och registreringsverket (skatteverket har inte hand om dessa typer av namnbyten). Ett annat kriterie är att efternamnet ska ha burits av minst två generationer i föjd för att det ska få kallas ett släkt namn och för att man ska kunna ta namnet. I Mikaels släktträd kan man se att två generationer har hetat Horneus, så det namnet borde inte vara några problem att byta till. Brixen däremot är värre. Namnet är danskt och någon utbredd släktforskning har aldrig gjorts. Jag vet så långt att min farfars far hette Brix Brixen, men där är det stopp. För att vi ska kunna ta det efternamnet ska även min farfars farfar ha hetat Brixen.

Så...först lite släktforskning, sen kommer beslutet.


Kommentarer
Postat av: Tove

Haha vad intressant. Det blir nog roligt =) kram

2012-02-04 @ 13:08:28
URL: http://freedom2love.blogg.se/
Postat av: Leo

Jag tror det lutar åt Brixen;-)

2012-03-19 @ 22:19:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0