Min och M:s lördagskväll

Innan jag presenterar receptet vill jag förvarna om att denna rätt är påhittad och enbart tillagad en gång (ikväll). Jag och M kan go i god för att det blir snuskigt gott men som sagt, det är svårt att i efterhand försök måttsätta innehållet.  receptet är skrivet av mig efter att ha testlagat det EN gång (ikväll). Det kan verkar rörigt och det kanske inte är allt som stämmer men jag har försökt att överföra receptet från huvudet till skrift på papper.

Några ingredienser (musslorna är här redan kokta i vin och vitlök)



Här kommer receptet:

Sofie´s fisk och skaldjurssoppa


2 per.

Börja med att koka musslor:
ca 500 g blåmusslor
1 hackad gul lök
1 dl vitt torrt vin
2 dl vatten
1 krm salt
1 msk olja
1 hackad vitlök

Fräs vitlök och lök i oljan. Häll i musslor, vin, salt och vatten. Koka under lock i ca 5 min. Ta av musslorna från plattan och låt dem vila under lock i ca 10 min. Ta bort musslor som är stängda då dessa är dåliga. Lyft upp resten  och lägg dem i en skål för sig. Släng bort ca 1 dl av buljongen (eller spara till en annan fiskgryta).


Fisk och skaldjurssoppan:

20 st räkor
1/2 liten röd paprika
ca 2 salladslökar
1/2 paket sockerärtor
1/2 paket frysta gröna sparrisar (alt. ca 5 färska sparrisar)
150 g vit fisk
ca 3 msk tomatpuré
2 msk vitt vin
3 msk konjak
1 krm timjan
ca 10 finhackade basilika blad (alt. 1 krm torkad basilika)
1/2 krm cayenne
1 msk maizena
salt

Skala räkorna och lägg dem i en skål. Lägg räkskalen i kastrullen med buljongen efter musslorna. Häll på ytterligare 4 dl vatten och konjaken, salta.  Koka kraftigt i ca 10 min. Sila bort räkskalen och spara buljongen. Koka hastigt upp sockerärtorna och sparrisen i en separat , häll på 1 dl kallt vatten och låt dra i ca 5 min. Häll bort vattnet.
Dela den vita fisken i 2  cm stora kuber. Koka fisken på svag värme i buljongen och lyft upp fisken efter ca 4 min. Lägg fisken i en separat skål. Du lär ha en hel del separata skålar vid det laget :)
Hacka salladslöken i små slantar, och paprikan i små bitar.
Dela sockerärtorna och sparrisen i grova bitar, spara 4 st sparrisar för garnering.

Behåll kastrullen med buljong på plattan. Häll i grädden, tomatpurén, paprikan, salladslöken, maizenan, cayenne,  vitt vin, timjan, basilika och låt puttra i ca 5 min. Smaka av med salt. Lägg sedan i musslorna, fisken, räkorna, sockeärtorna och sparrisarna och låt dessa blir hastigt varma. Häll upp i djupa skålar och garnera med sparrisarna.


Till grytan serverade jag vitlöksbröd. Jag köpte en rustik baguette på ica. Delade den i långa stavar och så gjorde jag vitlökssmör på bregott, vitlök och dill som jag smörade in dem med. Grillade på 225 grader till dem blev gyllenbruna.

Servera med vitt tort vin.



Nu blir det vitt vin, drinkar och konjak för jag och M ska ut på galej. Hoppas kunna möta upp lite vänner på stan.



Men FÖRST! Melodifestivalen, de är ju i malmö :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0