Dubbelmoral

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tycker det är fel att bära päls. Jag tycker verkligen inte det. O ni må tycka att jag är en hemsk människa men jag är i alla fall ärlig. Jag är visserligen inte är så förtjust i plågsamt lidande för djuren innan de dör. Men det är oavsett om det är en ko, en räv eller en kyckling (vi "mördar" 50 miljader kycklingar varje år på icke humana sätt och ändå väljer vi att vräka i oss kyckling). O varför är det ok med skinnjacka och inte med päls?? Jag kan medje att jag inte skulle gå in i en pälsbutik idag och köpa en ny päls, just för att man uppmuntrar till slakt dagens slakt på djur bara för pälsens skull. Så jag skulle nog aldrig köpa en ny päls, men en gammal päls, som mormor haft, så kallad vintage. Jag tycker det är helt ok. Tycker snarare att det är dumdristigt att kasta ex. en gammal pälsmössa "bara" för att den är gjord av äkta päls. Djuret har ju dött för flera år sedan. Slänger jag mössan har ju djuret dött i onödan. Så nä, jag kan inte riktigt förstå hystering på att bära päls. Hur stor är sannorlikheten att en ung tjej som bär päls har köpt den ny i butik och betalat 50 000 kr för den? Nä inte speciellt stor. Klart att det är vintage, eller ärvegods av nån äldre i släkten. Så för mig är det ok att bära päls, men inte köpa sprillans ny. Kanske på gränsen till dubbelmoral, men jag är i alla fall ärlig med vad jag tycker.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0