Ett oljat 50-talsbord

Detta bordet fick jag ärva av mormor i somras. Det har stått ute i sommarstugan i norrland. Stugan har råkat ut för en översvämning och fått vattenskador. Den ska rivas till hösten och vi fick plocka med oss saker från stugan som vi ville behålla. Detta bordet var en av de saker jag valde att hålla hårt i. Men även halva bordet har stått under vatten och var i ett starkt behov av lite behandling.

Innan jag ens började med oljningen så slipade jag bort ringar efter glas, brännmärken efter ljus och annat sånt skit man inte vill olja in och behålla. Jag använde ett ganska fint sandpapper och slipade längs ådringen på trät.

Måste läsa bruksanvisning innan jag börjar, jag ser minst sagt besvärad ut..haha






Ser ni skillnaden!!! Helt galet. Detta var så enkelt och det blir så snyggt!



Ja ni kanske ser att det högra benet är det som är behandlad. Det är inga pigment i teakoljan.



Bordet bara surplade i sig oljan och jag var tvungen att stryka på flera gånger. Nu är bordet supersnyggt och jag är sååå nöjd.

Oljan heter MP 52 Teakolja och finns att köpa i välsorterade matbutiker för ca 30 kr. Man stryker på tills ytan är mättad, det som inte sugs upp av ytan torkas bort med en trasa. Det torkar och är luktfritt efter ca 3 h.
Produkten funkar på alla olackerade ytor och både polerar och rengör. Toppen!




Kommentarer
Postat av: Tove

Hahaha ja du ser minst sagt besvärad ut jaaa haha duktig du är! Fick tag på Wedding squerre idag. Vi kan höras imorgon. puss

2011-09-20 @ 22:35:51
URL: http://freedom2love.blogg.se/
Postat av: Ted

Hej Sofie!

Du har ärvt bordet efter dödsboet efter din mormors

mamma och pappa. Rätt skall var rätt eller hur ?

2011-09-25 @ 07:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0